Kultura

Jedzenie jest sexy

Jedzenie jest sztuką. Ale też sztuka czerpie z jedzenia garściami. O tym jest świetna wystawa „Arts & Foods – Rituals since 1851”, którą zorganizowano z okazji EXPO w Mediolanie.

Zobaczycie na niej widelce, którymi posługiwali się nowozelandzcy kanibale i najbardziej designerski włoski ekspres do kawy, przedpotopowe lodówki z drewna i martwe natury Picassa, podwodną wersję Ostatniej Wieczerzy i inspirowane żarciem okładki płyt winylowych. Rezerwujcie przynajmniej dwie godziny na zwiedzanie, bo wizyta w mediolańskim Triennale to dobrze zorganizowana wycieczka w czasie (jakieś 165 lat historii)  i przestrzeni – po fotografii, rzemiośle, modzie, wzornictwie, muzyce, malarstwie i.. tak można wymieniać jeszcze długo. Ostatni akt tego przedsięwzięcia nazywa się „Kitchens & Invaders” i pokazuje najnowocześniejsze AGD w konwencji najeźdźców z kosmosu. Lodówki, kuchenki, okapy, roboty kuchenne – niczym bohaterowie opowiadania „Inwazja porywaczy ciał” – wnikają niepostrzeżenie w nasze domy i życia, by przejąć nad nim kontrolę.

„Arts & Foods”, jedną z imprez towarzyszących EXPO (relacja wkrótce) trzeba koniecznie zaliczyć, najlepiej przed właściwym zwiedzaniem światowej wystawy, której tematem przewodnim jest żywienie planety i poszukiwania źródeł życiowej energii. Bo zanim zmierzymy się z problematyką głodu, warto zobaczyć, ile w nas siedzi jedzenia na rozmaitych poziomach.

_DSC7273ok
Barbara Kruger, Bóg zesłał ludziom mięso, a diabeł kucharzy, 1988
_DSC7222ok
Jak to drzewiej z wałkami do ciasta bywało
_DSC7225ok
Tak wyglądały bary wiek temu
_DSC7234ok
Tymi widelcami kanibale raczyli się ludziną jeszcze sto parę lat temu w Nowej Zelandii
_DSC7246ok
Picassa martwa natura, ach marzenie
_DSC7247ok
Ciśnieniowy ekspres do kawy Pavoni, klejnot wśród klejnotów
_DSC7253ok
Talerz z „The Dinner Party”, feministycznego dzieła Judy Chicago, więcej na: http://pl.wikipedia.org/wiki/Judy_Chicago
_DSC7260ok
W takiego arbuza bym się ubrała. Kolekcja “Anguria e Klondike” Kena Scotta z 1970 r.
_DSC7263ok
Trochę inne świeczki na torcie, czyli instalacja „Useful Art No 3”, Edward and Nancy Reddin Kienholz, 1992
_DSC7269ok
Baba z siatami jak żywa… Hiperrealistyczna rzeźba Rona Muecka, 2013

 

cook_DSC7278 docelowa
Miles Aldridge, First Impression, 2006. To wrażenie zostaje na trochę dłużej

 

5 comments

Comments are closed.